Reis-zuid-west-amerika.reismee.nl

Yosemite park

.3 novemberVroeg uit de veren , op naar Yosemite park. Het is een anderhalf uur rijden vanuit Mariposa. Eerst door de park gate, kijken of ons op marktplaats gekochte parkpas werkt, yep geen enkel probleem.Nadat de auto geparkeerd staat, stappen we in de gratis shuttle bussen die je door het hele park vervoeren. Je stapt uit waar je wilt en gaat daar waar jij heen wilt. Wij willen naar Vernall falls.Een mooi aangelegd voetpad gaat meteen steil omhoog. Het is lekker qua temperatuur maar al snel gaan de eerste kledingstukken uit. Ondanks het vroege tijdstip zijn er al best veel mensen op de been. We vragen ons af hoe dit in de zomer zal zijn???Topdrukte!Langzaam wordt het pad een rotsachtig paadje met veel, heel, heel veel traptreden, die als maar smaller worden.

Je moet regelmatig rusten en van het uitzicht genieten. Uiteindelijk moeten we naar 4038 feet.Het wordt steeds vermoeiender maar het uitzicht op de bergen , de vallei en de watervall is prachtig.We klimmen, ja zelfs ik, door tot het hoogste punt. Over een steile trap maar zogoed beveiligd dat ik het niet heel erg eng vind.

Boven is het genieten van het uitzicht en de mensen die het allemaal GERED hebben. Ook een man met zo,n blade ! Hij geeft me een high five, ik had nieteens gezien dat hij een geamputeerd been had. Wat een kanjer. Na een praatje met mensen uit ....... Gaan we afdaling beginnen. Het is goed we vroeg zijn gegaan want nu moet er op elkaar gewacht worden bij sommige trappen. Hoezo niet druk? Hoogseizoen is het hier file lopen en dat lijkt ons niets.

Als we naar beneden gaan moeten we nu al op elkaar wachten om door te kunnen gaan. De afdaling valt me erg mee, het is een goed hek en de ondergrond is wel steil maar ik kan me goed vast houden. Gelukkig!

De afdaling gaat prima en na een uurtje staan we weer beneden. We drinken iets en maken dan nog een wandeling langs een riviertje. We zitten met de go pro gericht op de half dome, te wachten op de maanopkomst. Met ons meerdere fotografen . Het is een mooi schouwspel en film en fotoos zullen slechts een fractie kunnen weergeven. Zo indrukwekkend alles. Het is een prachtig park. De tioga pass is afgesloten door sneeuwval. Dat betekent voor straks dat we moeten omrijden als we richting, death valley willen.
Met de shuttle bus rijden we naar het parkeer terrein en kunnen in t donker aan de rit naar beneden beginnen. Dat gaat jim goed af en veilig komen we aan in mariposa, waar we eten in 1850.