Reis-zuid-west-amerika.reismee.nl

Van Zion naar Bryce park

De dag begonnen met facetimen naar marja en frans. Gezellig zo even bijkletsen! Even ontbijten en dan richting Bryce park. We rijden helemaal door het nationaal park. Een jong stel staat te liften. Ze willen alleen mee tot na de tunnel. Het wordt een informatief ritje. Ze kennen de omgeving goed, echte klimmers en ze tippen ons over onze route. Tips die we zeker gaan gebruiken en onze route erop aan passen.

We rijden richting Mount Carmel en stoppen 2 maal. Het is bij Checkerboard Mesa, een versteend zandduin met een duidelijk herkenbaar schaakbord patroon in horizontale en verticale scheuren en spleten. Het ziet er prachtig uit. Dan verlaten we Zion park. Prachtig was en is het.
Buiten het park is het vrijwel direct vlak. Pas na geruime tijd doemt er in de verte een bergketen op. Het Bryce park? Maar eerst buigen we even af naar Kanab. Het natuurlijke decor hier zou in menige western gebruikt zijn.
We vinden een dorpje met een indrukwekkende rots wand. Of dat is waar men het in de reisgids over heeft. We zullen het niet weten. Er staat n verwijzing naar de sqauw trail maar we besluiten die niet te gaan lopen. We draaien om en vervolgen onze weg. Onder weg staan er borden over de Mooqi cave. Wat dat toch is? Zoeken we op !

Langzaam veranderd het vlakke land en kruipt de bergketen dichterbij. We draaien de Highway 12 op de weg waar ook ons motel aan ligt. Bryce Canyon Resort. We rijden het voorbij omdat het veel te vroeg is om in te checken. Zonder problemen en van nieuwe informatie ( in elk park ontvang je een krantje met ins and outs.) voorzien rijden we het Bryce park in. Eerst naar het info centrum waar een telefoon staat. Ik probeer mam te bellen maar helaas doet de telefoon t niet. We krijgen n adres waar t wel mogelijk mogelijk is om te bellen maar later op de dag blijkt het te laat in Nederland om nog te bellen. Ik heb nog steeds geen andere kaart want het is niet echt nodig. S'avonds is er internet en kunnen we mailen, appen, hotels boeken alleen mijn internet loze moedertje kan ik nu dus niet bereiken. Maar ze krijgt van broeders en zusters toch wel de informatie.

Jim vraagt nog wat na over de wandel route en dan gaan we op pad. Op naar t startpunt, de sunrise point en meteen vallen we bijna steil achterover van het uitzicht. Niet te beschrijven, allerlei sprookjesachtige rotsformaties, vreemde wezens. Bekijk de foto's maar.
Dan volgt een fantastische wandeling: de queens navajo combination loop. Het is warm, fascinerend, verbazingwekkend, prachtig!!!!.
De kleuren wisselen van wit tot roodbruin, sienna. Amazing. Het laatste stuk is een heel, heel steile klim naar de sunset point. Foto foto foto filmpje en nu is het genoeg!!

Op de top kletsen we met een amerikaan die in belgie heeft gewoond. Hij hoorde ons praten en wilde zijn nederlands weer ff oefenen. Hij werkt nu hier als reisleider.
Van hem vernemen we dat de temperatuur de laatste tijd extreem hoog is en laten wij daar nu mooi van profiteren. Joepie!

Rond half 6 komen we aan bij ons onderkomen voor de komende twee nachten. Alles ziet er prima uit. Het lijkt even of we alleen zijn maar na enkele uren zijn er toch heel wat gasten.
We eten heerlijk in Western, Ruby's Inn . UD 58, inclusief UD 7,50 tip. Dat hoort er hier bij.
Tippen!
En dan nu dit verhaaltje beëindigen en lekker slapen. Helaas geen internet op de kamer alleen in de lounge of hoe ze dat ding hier ook mogen noemen. Ook morgen nog n dag in het Bryce!
Zin in.

Peter Volkert

De Moqui, het Hopi woord voor hun voorgangers, beter bekend onder de naam van Anasazi, het Navaho woord voor de voorgangers (ik heb ooit gehoord dat het "grespecteerde vijanden" betekent) woonden vaak in een "cave " of "overhang" zoals je die veel in bepaalde canyons vindt. Ik denk dat die Moquie cave zo'n oude , dwz 700-1400/1500 nederzetting was. Er zijn er veel in de canyons van Utah, New Mexico, Arizona en Colorado waar ik vaak naar toe ben getrokken. Je vindt er soms nog aardewerk, pijl en speerpunten en "metates" die gebruikt werden om mais fijn te maken.