Reis-zuid-west-amerika.reismee.nl

Van Page naar Grand. Canyon ( tusayan)

Even na 9 uur verlaten we Page, na eerst geïnformeerd te hebben hoe we bij de Rainbow bridge national monument kunnen komen. Het is de of een van de langste natuurlijke bruggen, iets van 87 m lang. Dit blijkt dus alleen te kunnen via een boottocht vanaf Wahwaep Marina.
Dat gaat m niet worden jammer, want wij gaan richting grand canyon. Als we er naar toe hadden kunnen rijden en met n stukje lopen prima, maar zo'n boottocht gaat ons zeker n halve dag kosten.

We rijden Page uit en ik tel maar liefst 11 kerken, allemaal naast elkaar. Elke kerk voert zijn eigen geloof, baptist, katholiek, doopsgezind, etc etc. Zouden hier ook veel kaarsen verstookt worden? Werk aan de winkel voor mam.
We verlaten het indianengebied, en rijden met aan onze rechterhand het prachtig canyon landschap. Glen canyon??? Jim ziet een nederzetting /dorp Lechee chapter. We gaan nakijken of dit een indianenvolk is.
Voor ons rijden enkele enorme campers met als aanhanger wederom de personenauto. Dat zie je hier veel.

Wat Amerikaanse weetjes:
Kruising: vaak zie je dat alle wegen een stopbord hebben die op de kruising uitkomen. Diegene die het eerst komt heeft voorrang en er is altijd oog contact. Als er twee autoos tegelijk arriveren heeft rechts voorrang of doorgaand verkeer op afslaand verkeer. Dus eigen verantwoording en hoffelijkheid van de bestuurder. In het begin was dit wel wennen, wat gebeurd hier nu. In een cafeetje bij een kruising hebben we zitten observeren hoe t werkte en op internet nagekeken
????De voetganger heeft altiijd voorrang.
????Als een schoolbus stopt, stopt al het verkeer er omheen.
????Erkenning voor de levens wijze van jim: de wc heet restroom
????mensen uit de lage landen hebben veel last van bloedneuzen en korsten in de neus door de hoger gelegen gebieden. Het begon bij mij al in het vliegtuig en heb er tot nu toe last van. Jimsinds enkele dagen! Niet fijn.
We rijden lange lange wegen, in de middle of no ware zie je schoolbus stops of een kraampje waar indianen hun 'arts'verkopen. Even later bereiken we little colrado tribel park??? Of misschien heette t anders en werd er reclame voor gemaakt.
Er is een mooi uitzicht op een diepe kloof. We kopen een keramisch potje dat gedecoreerd is dmv het inbranden van paardenharen en kippenveren.
Iedereen wil het liefst wat verkopen maar we laten het hierbij. Enkele miles verderop rijden we het park binnen.

Direct waren er plaatsen waar je een blik kon werken op de Grand Canyon. Wat een groot massief en de diepte, heel bijzonder. Steeds stoppen we op nieuwe punten om van de ene in de andere verbazing te vallen. Je denkt ik heb t wel gezien maar dan is het weer vanuit een andere hoek, nieuwe lichtval waardoor je je ogen uitkijkt.

De doorgaande weg door het park is niet echt spectaculair, links zijn het dennenbossen en rechts af en toe de canyon. We kijken in het visiters centrum een film over het ontstaan van de canyon. Het gaat me te ver om daar hier over uit te weiden maar het was wel interressant.

Dan is het tijd voor de zonsondergang die we gaan bekijken op de Rim. De Rim is de rand die langs de hele canyon loopt. Wij zitten aan de zuid Rim en de noord Rim, is in vogelvlucht maar 20 km. Je ziet zo de overkant. Maar zou je van Grand Canyon Village naar de North Rim willen rijden dan moet je voor de 344 km lange omweg zeker 5 uur rekenen.

De avond valt dus op de zuid Rim, er zijn veel mensen en allen zijn gewapend met een camera, telefoon of zoals Jim met de go-pro van Luc. Er is veel belangstelling voor dat apparaatje en Jim heeft aan een praatje dan ook geen gebrek. Sowieso vindt hij het leuk om met mensen in contact te komen om wat meer te weten te komen over hoe ze leven en waarom ze de dingen doen zoals ze ze doen.

Ondertussen knipt go-pro elke 2 seconden n foto en dat moet straks een filmpje worden van 1 minuut of wat langer. De hoop is dat het verloop van de schaduw over de mountains dan te zien is. Als ge begrijpt wat ik bedoel !!!!!

Alle batterijen weer leeg en nu naar het hotel in Tusayan dat net buiten het park ligt. Alles ziet er weer prima uit, wel wat luxer dan we gewend waren qua aankleding maar hier is alles wat duurder dan we tot nu toe hebben gehad. We blijven hier 3 nachten, een beetje wandelen maar ook ff rustg aan!!!! Na 12 dagen hebben we dat wel verdiend.

We eten n pizza en daarna de mail etc bijlezen.

het was wederom een prachtige dag.

Kim

hee! Wat leuk om mee te lezen, het klinkt allemaal erg mooi en indrukwekkend. Ben blij te lezen dat vader en dochter (whahahaha) t zo goed naar de zin hebben! Blijf genieten!

jacqie

Ja Jim
Hoe voelt dat met je dochter op pad?
En Til met je vader?
En tjee minee wat gaat de tijd toch snel. al 2 weken onderweg. Geniet ervan x Jacqie

Agnes

Wat zijn deverhalen leuk .
Geniet lekker verder ????????????
Kus van ons de roepies