Reis-zuid-west-amerika.reismee.nl

Van Kingman via route 66 naar Palm Springs

Heerlijk geslapen na dat heerlijke eten en die lekkere wijn!!! Om 6 uur wakker en ff de verhalen van Jim gelezen op het reisblog. Gezellig zo' n blog en voor straks ook handig als docu.

Quality Inn heet dit motel maar die Quality is toch ver te zoeken. Prima bed en dat is het belangrijkste maar van schoonmaken hebben ze hier niet zoveel kaas gegeten. FF met een luchtje spuiten doet wonderen wordt er waarschijnlijk gedacht. ??? Nu met daglicht ziet alles er nog smoezeliger uit en ook in de ontbijtzaal moet je echt niet van de grond willen eten. Brrrrr.
Het ontbijt is overigens prima!!.
Op de hotelkamer bezinnen we ons nog even op de route. In ieder geval door Oatman en over een van de mooiste stukken van de route 66 naar men beweerd.
Het wordt een lange maar hopelijk mooie autorit van meer dan 350 km.
En dan hebben we ineens contact via facetime met cafe Jos. ???????????? leuk om iedereen daar aan een drankje te zien nadat ze zich uitgesloofd hebben op de zeven heuvelen loop. Het zag er gezellig uit en nu heb ik er een ieniemiene graantje van mee gepikt! Bedankt Marja!
Ook Jitske laat nog even weten dat ze is gearriveerd in Fuenteventura en nu richting strand gaat. Lekker!!!

Op pad, via de route 66 naar Oatman, eerst een vrij vlakke dorre omgeving met overal in de vallei plekken waar mensen wonen. Het ziet er vaak rommelig uit en natuurlijk ook hier weer van die rijen brievenbussen. Blijft een mooi gezicht. Het landschap wisselt, nu staan er veel cactussen, dan niets, om ff later weer door de heuvels/ bergen te rijden en dan is daar ineens Oatman, precies zoals beschreven in het boek, ezels die door t dorp lopen, een verlaten western decor, met allemaal souvenir winkeltjes.
Wel leuk om even doorheen te lopen. En nog rond te kijken naar souvenirs. Jim wijst me op een soort van vest/ jas en die neem ik mee voor UD 26,00. Lekker warm want momenteel is het erg koud. Volgens het weerbericht reden we met 3 graden weg.
Jim informeert naar de ezels. Ze zijn al sins begin 1900 in het dorp, sinds de mijnwerkers weg gingen. Ze hebben de ezels vrij gelaten en zo zijn ze verwilderd. In het dorp lopen er gemiddeld 20 maar in de bergen veel heel veel, zegt de mevrouw in de winkel en daar zijn ze echt niet vriendelijk.

Na een rondje dorp rijden we verder richting Needles. Onderweg zien we in de verte een grote waas hangen waardoor de bergen nauwelijks zichtbaar zijn. Even later wordt duidelijk dat het om een zandstorm gaat, we zitten er middenin. Dan rijden we eruit dan zitten we er weer in. Het voelt best wel benauwend en en we realiseren ons dat dit maar een lichte vorm is. Hoevaak zullen mensen zoiets gefilmd hebben en dat t even later echt in n ramp veranderde. We zijn dan ook blij als we dit gebied door zijn. O ja en om het nog leuker te maken, was het op deze lange lange weg bult op, bult af , echt erover heen hopsen zodat je er kotsmisselijk van zou worden.

Later op de Highway is dat leed ook weer geleden.
De natuur is overal geweldig, maar sommige stukken ook saai en lang.
We besluiten de laatste 150 km toch maar over de snelweg te rijden en dan schiet het snel op richting, Palm Springs. Het wordt weer drukker op de weg, ook veel vrachtverkeer.
Hoe dichter we Palm Springs naderen hoe meer palmen er langs de weg verschijnen. Ook hotels en de wegen worden steeds breder tot 4 baans.
Palm Springs ligt ook in de dessert maar het is een oase, best wel groen.
Hier komt Jim weer: Caliente Tropics is een vrij groot hotel in de vorm van een U met tussen de twee poten een groot zwembad. Het is er vrij druk en onze kamer, op de eerste verdieping ziet er goed uit. Twee huge bedden waarvan we er maar echt een gaan gebruiken. Verder natuurlijk een koelkast, van, airco, koffiezetapparaat, tv en een mooie douche. Na onze spullen een plek te hebben gegeven wandelen we naar het stadscentrum ( 3 kilometer) alwaar blijkt dat Palm Springs een echt vakantieoord is met luxe winkels en een oneindige varieteit aan eetgelegenheden. Oh ja, we zijn weer in de californische tijdszone en dat betekent dat het een uur vroeger is dan in Kingman. We zijn dus vroeg in het stadscentrum en eten goede Mexican food. Tilly verwittigt me en passant van ons voornemen om na onze vakantie geen aardappelen (zetmeel) tot ons te nemen. We kunnen het hier namelijk goed zonder. Wat een waanzinnig idee. Als we teruglopen naar het hotel, kopen we nog wijn, water en frisdrank voor mij en wordt het tijd om te relaxen. Het is net 18.30 uur, om maar een idee te geven. Morgen doen we het Joshua Tree Park aan, waar we vandaag een groot deel langsop hebben gereden. Van een Canadees die op bezoek was bij zijn broer horen we dat we voor dat park zeker een auto nodig hebben. En die hebben we; onze Nissan Versa rijdt helemaal uit de kunst. En de wind blijft gieren.
En dan nu even heel wat anders:
Frans gaf me het idee mee om een boek van Geert Mak mee te nemen en het tijdens deze vakantie te lezen. Het boek heet reizen zonder John. John is hier John Steinbeck die in 1960 zijn boek schreef over een reis door het Amerika van toen, met zijn hond Charlie en zijn automobiel. Het boek van toen heette travels with Charlie. In dit boek probeert John Steinbeck de amerikaanse ziel te doorgronden en Geert Mak heeft in 2010 deze reis ook gemaakt en vanuit het huidig tijdsbeeld beschreven. Wat is er terecht gekomen van ideeën en idealen en hoe kijken mensen er nu tegenaan. Het is een goed idee gebleken en als ik weer thuis ben, zal ik zeker ook het boek van John Steinbeck lezen. Waarom ik het nu noem. Ik zou mijn short story: reizen met Tilly willen noemen. Op de eerste plaats omdat ik deze reis waarschijnlijk niet alleen gemaakt zou hebben maar zeker ook omdat het prettig is om te reizen met Tilly. Ze sleept me in de vroege morgen niet alleen het bed uit maar is ook de praatpaal, daar waar het mij niet echt lukt om wat diepgaander te communiceren met native- of niet native Amerikanen. Al met al blijven er zoveel vragen over, over hoe mensen het hier doen, hoe ze leven, leren, genieten, afzien enzovoort. Al met al is Tilly meer dan prettig reisgezelschap en bekijkt ze de wereld gelukkig met andere ogen dan ik dat doe. Ook blijven onze ogen die van de passant, de toerist, de 25 dagen parkhoppers en dat kan natuurlijk niet een echt beeld geven van de mensen die hier wonen. Dat kon John Steinbeck niet, dat kon Geert Mak niet, dus wij zeker ook niet. Het is maar een weet.

Agnes

Super lief z'n meisje als reisgezelschap .
Love

Jacqie

Jim, lief jouw woorden over mijn kanjer van een zus. En vlak jezelf ook niet weg Jim. Toppertje.
Groetjes, Geniet ze en liefs Jacqie